محفل ادبی گلستان|ادبیات و روانشناسی

ادبیات روانشناسی

نوشته های تازه

تنهایی دره یا قله ، فرامرز فرحمهر

من تنهاتر از آن بودم که تنهایی را حس کنم، تنهایی مانند شبحی همراهم بود، گاهی با شیطنت های کودکانه به شانه ام می زد و پشت درخت های انار پنهان می شد! و گاهی کفش هایم را هم پنهان می کرد تا از خانه بیرون نروم و کنارش

تنهایی ، فرامرز فرحمهر

بمانم ، من تنهاتر از آن بودم که تنهایی را درک کنم! به مرغ هایم غذا می دادم، با سگ هایم حرف می زدم و گربه هایم را به آغوش می کشیدم، با توپ پلاستیکی دولایه ام، به دیوار شوت می زدم و با چرخم، تمام سر پایینی های محل را، طی می کردم و می خوردم زمین، پوست پاهایم می رفت تنهایی بغلم

ادامه ...
گفتگو با آدمی درونی ، پونه مقیمی

اگر میتوانستم تو را از غمها دور نگه میداشتم و کاری میکردم که هیچگاه اشک از چشمانت سرازیر نشود مگر برای خنده های بدون وقفه، اگر میتوانستم تو را از سختی ها دور نگه میداشتم و دنیا را همیشه به کامت میگرداندم ، اگر میتوانستم کاری میکردم

اگر میتوانستم ، پونه مقیمی

که هیچگاه ناامید نشوی، اگر میتوانیتم خیلی کارها برایت میکردم، اما نمیتوانم. من نمیتوانم دنیا و قوانین دنیا را تغییر دهم، نمیتوانم کاری کنم که پیر نشوی، که طرد نشوی، که اشتباه نکنی که آسیب نبینی! من هیچگاه نمیتوانم، شبیه یک احمق با تو برخورد کنم و به تو بگویم همه چیز درست میشود من نمیتوانم

ادامه ...
جنگ یا پذیرش، خودتان انتخاب کنید

ما به دنیا نیامده ایم که با آدم ها در رابطه هایمان بجنگیم، ما به دنیا آمده ایم که آدم ها را با تمام نقض هایشان بپذیریم! دنیا محل جنگ نیست، محل پذیرش است! پذیرش تفاوت ها و نقص ها! و گاهی این پذیرش انقدر سخت میشود که بسیاری از آدم

جنگ یا پذیرش

ها ترجیح میدهند بجنگند، تا مجبور به تحمل پذیرش نشوند. به هر حال در بسیاری از ما خشمگین بودن راحت ترین راه حل است، چون در خشم خیلی لازم نیست چیزی را بپذیریم و در حمله کردن خیلی لازم نیست منطقی به نظر برسیم ، تکرار میکنم، چون در خشم خیلی لازم نیست چیزی را بپذیریم

ادامه ...

روش درمانی پرانایاما

یکی از اهداف مهم یوگا كنترل ذهن و بدن است و برای این منظور، تمرینات یوگا از دو بخش اصلی تشكیل شده است: آسانا و پرانایاما.
جزء اول یوگا آسانا : حالت های مختلف بدن و حركات ، جزء دوم یوگا پرانایاما : حالت های مرتبط با ذهن است.

معنی كلمه پرانایاما را به دو صورت میتوان بیان نمود :
۱. پرانا (Prana) به معنای انرژی و نیروی هستی و یاما (Yama) به معنای مهار است ، بنابراین پرانایاما به معنای مهار و كنترل انرژی حیاتی است.

۲. می‌توان پرانایاما را به دو بخش پرانا (Prana) و ایاما Ayama)) تقسیم كرد ، در این حالت ایاما به معنی برخاستن است ، بنابراین پرانایاما را میتوان عملی فرض كرد كه موجب گسترش و بسط پرانا میشود و در عین حال همچنان مهار و اختیار پرانا را بدست دارد .
خود كلمه پرانا مركب از دو كلمه پرا و نا است ، پرا به معنای واحد اولیه و نا به معنای انرژی است پس منظور از پرانا، واحد اولیه و بنیادی انرژی در جهان هستی است كه در انسان به شكل بسط نیافته و بالقوه وجود دارد.
در این دیدگاه از نظر كیفی فرقی مابین انسان و جهان هستی وجود ندارد چون پایه هردو پرانا است و پرانا حاصل جمع تمام انرژی‌هایی است كه در انسان و جهان هستی وجود دارد.
این انرژی در شكل ابتدایی ‌تر، آكاشا یا فضا است كه پرانا از آن حاصل شده است و هر چیزی كه درجهان قابل حس و مشاهده است نمونه‌ای از شكل قابل لمس نیروی حیاتی پرانا است.
پرانا با ذهن ارتباط مستقیم دارد، این پرانا است كه ذهن را تغذیه و حمایت كرده و افكار را ایجاد میكند و از این دید، تمام احساسات، تفكرات، ادراك و دانسته‌ها فقط به دلیل وجود پرانا امكان‌پذیر هستند.
پرانا نگهدارنده هستی است ، پرانا از راه غذایی كه مصرف میكنیم و هوایی كه تنفس میكنیم وارد بدن میشود ، بخش حیاتی غذا و نفس پرانا است كه ما بدون آن نمیتوانیم حتی برای چند دقیقه زنده بمانیم.
تنفس دارای نوع خالص‌ تری از پرانا نسبت به غذا است و برای انسان هیچ دارویی نمی‌‌تواند جانشین انرژی حیاتی شود كه از راه غذا و تنفس جذب میشود ، البته پرانا، هوایی كه تنفس میكنیم یا غذایی كه می‌خوریم نیست بلكه این دو نقش حامل پرانا را ایفا می کنند.
بنابراین همانطوری كه یك فرد با مصرف غذا، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و كالری را وارد بدن خود می‌كند، با تمرینات پرانایاما، از پرانای بیشتری بهره‌مند میشود.
در نوشتارهای قدیمی هندو آمده : كسی كه علم تنفس را میداند همه چیز رامیداند و كسی كه پرانا را می‌شناسد خدا یا وداس را میشناسد و به استناد همین دلایل میگویند كه تنفس برهمن است.
در حالت عادی، با هر بار تنفس، مقدار پانصد سی‌سی هوا وارد ریه‌ها میشود و بعد از تبادل اكسیژن و دی‌اكسیدكربن از ریه‌ها خارج میشود.
با افزایش عمق تنفس میتوان مقدار این هوا را به میزان زیادی افزایش داد و تمرینات پرانایاما قادر هستند تا این مقدار هوا را به دو هزار و پانصد سی‌سی در هربار تنفس برسانند بنابراین یكی از اولین اثرات پرانایاما ورود هوای بیشتر به ریه‌ها و امكان تنفس بهتر و عمیق‌تر است.
مهم‌تر اینكه با ورود پرانای بیشتر به درون ریه‌ها، مقدار انرژی حیاتی زیادتری وارد بدن میشود و سطح آگاهی و انرژی تا حد بسیار زیادی تغییر میکند و این امر بعد از تمرینات پرانایاما بسیار محسوس است.
پرانایاما دارای تکنیک های مختلفی است که در ادامه میتوانید در مورد پرانایاما مطالب بیشتری را مطالعه کنید.

قفل های تنفسی
قفل‌ ها حالات بدنی خاصی هستند كه به افزایش توان و اثرات تمرینات پرانایاما، یوگای كوندالینی و مراقبه كمك میكنند.
استفاده از این قفل‌ ها نه تنها موجب جلوگیری از پراكندگی پرانا میشود بلكه شما را قادر میسازد تا جریان پرانا را تنظیم كرده و آن را به انرژی روح بخشی تبدیل كنید.
لازم است پیش از استفاده از این قفل‌ ها در حین انجام تمرین پرانایاما آنها را چند بار بطور مجزا تمرِین كنید.
این قفل‌ ها عبارتند از: قفل ریشه ، قفل دیافراگم ، قفل گردن و مجموعه این سه را " قفل بزرگ یا ماهاباند" می‌نامند.

قفل ریشه Mula Bhanda
این قفل انقباض و بالا كشیدن عضلات مقعد است و در حقیقت با انجام این قفل بیشتر عضلات ناحیه لگن دچار انقباض میشوند.
این قفل هم در حالت دم و هم در بازدم قابل استفاده است و برای انجام این قفل عضلات مقعد را جمع میكنیم و به سمت بالای بدن میكشیم.
عضلات تناسلی نیز حالت انقباض داشته و ناف به سمت ستون فقرات كشیده میشود.

قفل گردن Jalanara Bhanda
برای ایجاد این قفل سر به آرامی به طرف پائین خم شده و چانه به سمت سینه فشار داده میشود .
این عمل مانع از فرار نفس از قسمت فوقانی بدن میشود و از حضور انرژی اضافه در چاكراهای بالاتر جلوگیری میکند .
قفل گردن، برای تمرینات تنفسی و مراقبه در دم یا بازدم استفاده میشود.

قفل دیافراگم یا Uddiana Bhanda
این تمرین را میتوان هم به صورت ایستاده و هم نشسته انجام داد.
دست‌ها روی زانو و یا روی ران‌ها قرار داده میشوند و موقعی كه نفس نگهداشته میشود فشار دادن دست‌ها بر روی زانو یا ران به ثابت نگه‌داشتن گردن و شانه‌ها كمك می كند.
بعد از تخلیه كامل تنفس، شكم را به سمت بالا و عقب و به سمت ستون فقرات بكشید و دیافراگم نیز به طرف دنده‌ها كشیده خواهد شد.
بعد از اینكه فرد دیگر نمیتواند نفس خود را نگهدارد ، قفل را رها می كند.
در زبان سانسكریت اودیانا به معنی بالا كشیدن است و در واقع به بالا كشیده شدن دیافراگم اشاره میكند.
این تمرین علاوه برای اختلالات روحی، یبوست و رفع مشكلات تنفسی ارزش درمانی دارد و استفاده از این قفل عمدتا در بازدم انجام میشود.
كاربرد آن در حالت دم فشار بسیار زیادی را ایجاد می‌كند و برای تمرینات خاصی كاربرد دارد. در هر دوره پرانایاما خوب است تا چند بار از این قفل استفاده كرد.

پرانایاما
کاپولابهاتی
نام دیگر این تکنیک جمجمه درخشان یا تنفس آتشین است و مهمترین روش پاكسازی دستگاه تنفس و ریه‌ ها است.
این تمرین، اغلب قبل از حركات یوگا یا سایر تمرینات پرانایاما انجام میشود و همراه با پرانایاما، مقدار زیادی انرژی وارد بدن میكند.
كلمه كاپولابهاتی از دو بخش تشكیل شده است ، كاپولا یعنی جمجمه و بهاتی یعنی درخشیدن ، بنابراین كاپولابهاتی تمرینی است كه باعث درخشش جمجمه می شود.
برای انجام این تنفس، سر و ستون فقرات به صورت صاف به دنبال هم قرار میگیرند ، انجام این تمرین نیاز به آزاد بودن عضلات شكم دارد و بهتر است این تمرین در حالت نشسته انجام شود.
بعد از چند حركت كاپولابهاتی انگار تمام سلول‌های بدن شروع به لرزیدن میکنند و انرژی عحیبی در بدن به چرخش در می آید.
این تنفس نوعی نفس سریع و ریتمیک از راه بینی است كه فشار مساوی را روی دم و بازدم وارد میكند و مانند عطسه است .
به دلیل طبیعت دوره‌ای این نوع تنفس، تمام اعضاء پایین‌ تر ازگردن در انجام آن دخالت میكنند و اثر خاصی در آنها بوجود می‌آید.
این تنفس موجب افزایش ولتاژ سیستم عصبی و تجدید خواص مغناطیسی سلول‌های بدن شده و امواج مغزی را در حالت مطلوب تنظیم میكند و یک دوره یک دقیقه‌ای از تنفس آتشِن دارای اثری معادل یک ساعت نفس كشیدن در حالت عادی است.

این تمرین دارای دو قسمت است: قسمت اول با استفاده از عضلات دیافراگم و جداره شكم، هوای موجود در ریه به طور کامل تخلیه می شود و در قسمت دوم فقط با رهاکردن عضلات جداره شكم، هوا بدون تلاش وارد ریه‌ها میشود و این دو قسمت یک چرخه را شكل می دهد.
در یک تمرین تعداد بسیاری از چرخه‌ها به دنبال هم انجام میگیرد و در ابتدا فرد 11 چرخه را در هر تمرین انجام میدهد.
در هنگام بازدم تخلیه هوا باید كوتاه و فعالانه باشد و در زمان دم ورود هوا بایستی طولانی‌تر، غیرفعال و بی‌صدا انجام شود ، در واقع در كاپولابهاتی، دم و بازدم برخلاف سایر پرانایاماها، كامل انجام نمیشود.
در واقع هوای وارد شده طی دم برابر هوائی است كه در بازدم از ریه‌ها خارج شده بود .
در این تنفس، به واسطه انقباض ناگهانی عضلات جدار شكم، احشاء محوطه شكمی به سمت بالا كشیده میشوند و بر اثر برخورد آنها با دیافراگم و ایجاد تحدب در آن به سوی حفره سینه، مقداری هوا از ریه‌ها خارج می‌شود.
سرعت انجام این انقباصات به میزان مهارت فرد بستگی دارد. ولی به هرحال توصیه میشود تا بیشتر به درست انجام شدن تكنیک توجه شود تا سرعت آن و در موقع انجام این تمرین باید دقت كرد تا هیچ نوع انقباض یا گرفتگی در عضلات صورت یا مجاری تنفسی ایجاد نشود.
ممكن است براثر سرعت هوایی كه در این تنفس جابجا می‌شود، نوعی حالت اصطكاك با هوا در ابتدای مجاری بینی احساس شود اما بین دو دوره تنفس آتشِن، تعدادی تنفس عادی انجام میشود.
فاصله بین هر دوره باید بین نیم تا یک دقیقه باشد.
عده‌ای این تمرین را به واسطه اینكه برخلاف سایر تمرنات پرانایاما دارای هرسه مرحله دم، توقف و بازدم نیست، جزء پرانایاما نمیدانند ، در واقع در كاپولابهاتی، فقط دم و بازدم وجود دارد.
از بین این دو قسمت هم جزء دوم یعنی بازدم اهمیت بیشتری دارد و بخش اصلی تمرین كاپولابهاتی است.


پرانایاما
تنفس براهماری
حتما" افرادی را كه در حال خواب خرناس میكشند دیده‌اید، این خرناس خشن و غیرمنظم است و در هنگام دم صورت می‌گیرد.
خرناس كشیدن در واقع به دلیل ارتعاش كام نرم موقع عبور هوا پدید می‌آید ، در حالت عادی هنگام دم، هوا از راه بینی وارد شده و روی لبه كام نرم میلغرد و خود را به پایین میرساند و اگر لبه كام نرم قدری از جای خود بلند شود و مانعی سر راه عبور هوا ایجاد كند، در این صورت صدای خرخر ایجاد میشود.
اگر این انسداد در موقع بازدم ایجاد شود باعث میشود تا هوا از دهان خارج شود و در صورتی كه بتوان خرناس را بطور اختیاری، به نرمی و بطور ممتد در دم و بازدم انجام داد، صدایی مانند وزوز زنبور ایجاد می‌شود كه در این نوع تنفس مد نظر است.
برای انجام تنفس براهماری، ارتعاش كام نرم را در نظر آورید تا بتوانید خرناس بكشید.
اگر این ارتعاش موقع ورود هوا پدید آید، صدای جالبی از این حركت  شنیده میشود ، با انجام مرتب و پیاپی این تمرین، صدا به تدریج اصلاح میشود، طوری كه شنوندگان ممكن است تصور كنند این صدا توسط نوعی دستگاه موسیقی تولید میشود.
در براهماری بازدم بطور ممتد انجام میشود ؛ براهماری صدا را صاف و شفاف میكند ، همچنین تمرینی بسیار سودمند برای خانم‌های باردار است كه خود را برای درد زایمان آماده میكنند.
براهماری را باید حداقل 5 تا 10 بار درهر دوره تكرار كنید و دقت كنید كه صدای ایجاد شده باید ناشی از ارتعاش كام نرم باشد نه به واسطه عبور هوا از بینی .

تنفس اوجایی
در هند باستان كلمه اوجائی به معنای آرزوی موفقیت یا اصولا موفق شدن در امور بوده است و گفته میشود این پرانایاما برای موفقیت در امور زندگی مفید است.

مرحله دم: دم در این تنفس بعد از یك بار تخلیه كامل نفس شروع میشود.
برای انجام اوجایی، بطور آرام و عمیق از سوراخ‌های بینی هوا را وارد كنید باید بتوان هوای وارد شده را روی سقف كام احساس كرد و نیز صدایی آرام و مداوم ایجاد كرد و این عمل را میتوان با انسداد نسبی كام نرم و بطور ذهنی با ایجاد صدا Soo Soo در موقع ورود هوا انجام داد .
دقت كنید در موقع دم عضلات صورت دچار انقباض نشوند و علاوه براین بخش عمده تنفس بوسیله سینه انجام میشود و شكم در حالتی از انقباض خفیف باقی می‌ماند.

مرحله توقف: با استفاده از قفل‌ های ریشه و دیافراگم هوا را نگه دارید.

مرحله بازدم: قفل‌ ها را باز كرده و هوا را به آرامی خارج میكنیم ، باید بتوان هوای در حال خروج را بر روی سقف كام احساس كرد و بعلاوه این جر یان بایستی صدادار باشد.
بهترین راه برای اینكه این صدا را ایجاد كنیم این است كه بطور ذهنی صدای Humm... را موقع تخلیه تنفس تكرار كنیم.
این عمل یك دوره تمرین اوجایی را كامل میكند ، تمرین را با پنج بار طی یك دوره شروع كرده و به بیست دوره برسانید

پرانایاما
تنفس ثریا
روش انجام این تنفس چنین است : دم به آرامی از طریق سوراخ راست بینی انجام میشود، در حالی كه  سوراخ طرف چپ توسط انگشت حلقه و كوچك دست راست مسدود شده است.
در مرحله بعدی، با بستن هر دو سوراخ بینی و فشردن آرام چانه به سمت سینه، نفس نگهداشته میشود (قفل گردنی) سپس سوراخ راست بینی توسط شست مسدود شده و بازدم از سوراخ چپ بینی انجام میشود.
بایستی بتدریج مرحله نگهداشتن نفس را افزایش دهید ، ثریا همان آفتاب است و به سوراخ بینی راست اشاره میكند كه محل عبور نادی پینگالا میباشد.
وقتی كه ورود هوای تنفسی تنها از راه این سوراخ انجام میشود، در بدن حرارت زیادی ایجاد شده و ناخالصی‌هایی كه بر سر راه عبور پرانا اخلال ایجاد می‌كنند محو می‌شوند.
در مراحل اول تنفس فوق را ده بار انجام دهید و بعدا  آن را به چهل بار برسانید.

تنفس باستریکا
باستریكا به معنای دم آهنگری میباشد و باستریكا در واقع پیشرفته‌ترین پرانایاما و مانند تنفس آتشین، شامل مجموعه‌ای از پمپ كردن‌های تنفسی است.
بخش اول تمرین باستریكا مانند تنفس آتشین است با این تفاوت كه دم عمدا و با قدرت انجام میگیرد و  تنفس كاملا شكمی انجام میشود.
در ابتدا حدود بیست بار تنفس آتشین لازم است و بعد از ورود هوا، برای نگهداشتن نفس از قفل‌ های گردن و ریشه استفاده میشود سپس نفس را تنها از راه سوراخ راست بینی خارج میكنیم.
روش دیگری برای انجام باستریكا وجود دارد كه در بخش اول همانند تنفس آتشین و در بخش دوم مانند اوجایی عمل میشود.
این نوع تمرین تنفسی در واقع بهترین روش پرانایاما برای سیستم عصبی و گردش خون است و تمركز را به حد قابل توجهی افزایش میدهد ، تمرین را با ده بار آغاز كنید و بتدریج آن را به صد دور برسانید.

تنفس سیت كاری Sitkari
برخلاف اكثر تمرینات یوگا كه عمل دم از راه بینی صورت میگیرد در سیت‌كاری ورود نفس از راه دهان انجام میشود.
در سیت‌كاری شما نوك زبان را به سق دهان فشار میدهید و در حالی كه به آرامی از راه دهان هوا را به داخل میكشید صدای مانند صدای "هیس" مار بوجود می‌آید.
پس از آنكه نفس را تا حد ممكن نگه داشتید به آرامی هوا را ازبینی خارج كنید ، این تمرین را پنج تا ده بار تكرار كنید ؛ سیتكاری بصورت سنتی تمرین است برای زیباتر ساختن صورت.

تنفس سیتالی Sitali
برخلاف اكثر تمرینات یوگا كه عمل دم از راه بینی صورت میگیرد در سیتالی همانند سیت کاری ورود نفس از راه دهان انجام میشود.
در این حالت شما زبان را اندكی از دهان خارج كرده و لبه‌های كناری آن را به سمت بالا حلقه میكنید و از زبان خود یك نی میسازید و در حالی‌ كه هوا را میچشید دم را انجام میدهید.
طبیعتا بعد از ورود هوا، برای مدتی توقف انجام میشود ، موقع نگه‌داشتن نفس، دهان را ببندید و سپس به آرامی هوا را از بینی خارج كنید.
در صورتی كه قادر نیستید زبان را حلقه كنید فقط اندكی آن را در امتداد لبها قرار داده و هوا را بر روی سطح بالایی آن مزه کنید ، این تمرین را برای پنج تا ده بار تکرار کنید.
سیت‌كاری و سیتالی هردو بدن را خنك نموده و از گرسنگی و تشنگی میكاهند ، این دو میتوانند اختصاصا برای هوای گرم و روزه‌داری مورد استفاده قرار گیرند.

زمان و مکان و پوشش مناسب برای پرانایاما
زمان مناسب: زمان مناسب برای تمرینات تنفسی صبح بعد از بیدار شدن از خواب و غروب است.
البته در بین این دو زمان، صبح قبل از طلوع آفتاب دارای ارجحیت است و رعایت این زمان برای افراد مبتدی لازم است.
نكته مهم اینکه، برای تمرینات باید حتما بینی را با آب نمك یا سرم شستشو داد و اگر قرار است مراقبه هم انجام شود، پرانایاما باید قبل از مراقبه باشد.
علاوه بر موارد ذكر شده، تمرینات تنفسی باید نیم ساعت قبل از غذا یا چهار ساعت بعد از غذاهای سنگین انجام شود و اگر وعده غذایی سبك باشد مانند شیر یا آب میوه ، میتوان پرانایاما را با فاصله‌ای دوساعته با چنین غذایی تمرین كرد.

مکان مناسب: بهتر است یک محل آرام و مناسب را برای تمرینات انتخاب کرده و همیشه در همانجا تمرینات خود را انجام دهید.
البته طبیعت بهترین محل برای این تمرینات است ولی ممکن است دسترسی به چنین محل هایی برای همه یا در همه شرایط آب و هوایی ممکن نباشد.
میتوانید در این محل عود روشن کنید یا از روغن های خوشبو کننده برای معطر کردن محیط استفاده کنید و استفاده از موسیقی های آرام بخش نیز برای تغییر شرایط محیط کمک بزرگی است.
اگر در محل زندگی خود درخت دارید، درختان کاج دارای انرژی بسیار خوبی هستند و میتوانید در زیر یا نزدیک آنها بنشینید.
آنچه مهم است تهویه اتاق است ، خوب است تا پیش از شروع تمرین و روشن کردن عود، اول قدری در و پنجره ها را باز بگذارید تا هوای اتاق عوض شود و بعد در یک هوای تازه عود و شمع بسوزانید.

پوشش مناسب: یک زیرانداز مناسب برای خود در نظر بگیرید ، بهتر است از لباس های ساده و کتانی استفاده کنید که هوا در آنها جریان داشته باشد.
علاوه برای از شلوار با کمر تنگ استفاده نکنید و اجازه دهید تا شکم بتواند بخوبی حرکت کند.
بهتر است تمرینات پابرهنه انجام شوند و دقت کنید تا در جیب شلوارتان کیف پول یا امثال آن نباشد تا بتوانید بخوبی و به راحتی روی زمین بنشینید.
حتی خوب است تا پیش از تمرین حمام کنید تا خستگی روز و کثیفی های بدن نیز از جسم شما پاک شوند.
اگر در هوای آزاد تمرین خود را انجام میدهید مراقب باشید تا پشت بدنتان لخت نباشد ، میتوانید یک شال پشمی نازک روی خود بیندازید.


مراقبه و مدیتیشن
  • ارسال شده توسط: مدیریت
  • ارسال شده در تاریخ: جمعه 10 خرداد 1392
دسته: شناخت+و+مراقبه

برچسب ها: مراقبه و مدیتیشن,
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
قوانین ازسال نظر
در زمینه‌ی انتشار نظرات ، رعایت چند مورد ضروری است:
1 - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2 - مدیریت مجاز است نظرات تبلیغاتی را بدون ذکر دلیل حذف نماید .
3 - نظرات حاوی درخواست تبادل لینک و بنر و سوالات شخصی پاسخ داده نمی شود .
4 - نظرات حاوی مطالب کذب ، توهین یا بی‌ احترامی منتشر نمی شود .
5 - نظرات پس از تأیید مدیر کل منتشر می‌شود.
6 - مسئولیت آثار منتشر شده با مولفان می باشد اگر با پستی مخالف بودید با ما بحث نکنید.
امیر گفته :
موندم همه دلشان به حال بچّه های خیابانی، گل فروش ها، فال فروش ها و ... می سوزد امّا هیچ کس کاری برای آن ها نمی کند. دلسوزی خشک و خالی، اشک های این بچّه ها را پاک نخواهد کرد. وبلاگ پرمایه ای دارید.
پاسخ نگار : حقیقتُ گفتی امیر جان حرف زدن آسونه و تنها کاریه که ماها راحت انجام می دیم مرسی
مربوط به مطلب:شعر کودک گل فروش
میثم استوار گفته :
سلام . اول چند تا غلط های املایی رو بگم بعدش ..... کارتن . کزت . ممنون اگه تصحیح کنی . فکر کردن خوبه و گفتن زیبا تر ولی حرفی رو که بزنی و عمل نکنی . شعار میشه و این حرف زدن ها جالب نیست . از خودت شروع کن ببین تو چیکار کردی ؟ خودم رو میگم ی گوشه نشستم و کاری ندارم به هیچی ولی تو که حرف میزنی . مسیول هستی که انجام بدی ..... . بچه ها همه در یک تاریخ و زمان هستند و هیچ تفاوتی ندارند این ما هستیم که همه را تقسیم می کنیم .
پاسخ آناهیتا مقیمیان : سلام از غلط املایی هات ممنون بله هر کسی حرفی می زنه باید بهش عمل کنه . از اینکه گفتی بچه ها در یک تاریخ و زمان هستند منظورتُ نفهمیدم.خودتونو می گین یا کودکان مثلا دهه 70 یا 80 اگر فکرمی کنی کودکان مثل هم هستند که سخت در اشتباهی. شرایط جامعه روی تربیت کودکان اثر زیادی دارد . که یکیش همین کتاب و کارتن ها و فقر و مشکلات اجتماعی و غیره. حتی روی مذهبی بودن یا نبودنشان و روی تفکرواعتقاداتشان و حتی می تواند روی هوش استعداد هم تاثیر گذار باشد. مثلا در دورانهایی از تاریخ را که بررسی کنی بر اساس تغیرات جغرافیایی قد هوش استعداد ها گرایش اقشار اندیشمند به سبک و سیاقی خاص و هر چه که فکر کنی تاثیر گذار بوده است. در مورد این نوشته هم منظور به اشخاص خاصی نبوده و نخواستم بدی یا خوبی قشری را شخصی رابگم.فقط قیاس دو دهه زمانی از لحاظ کارتن ها بوده است.
مربوط به مطلب:مفاهیم کارتن های قدیمی
امیر نقی نژاد گفته :
کلاغه به خونه ش برسه یا بین راه سقط بشه و رسیدنی تو کارش نباشه، مهم نیست. مهم قصّه ای ست که برامون نوشتن. قصّه ای با اوّل و آخر نامعلوم. قصّه ای گنگ و به هم ریخته. تو رو خدا کلاغ ملاغا رو بی خیال شین، مارو از این قصّه ی بی سروته زندگی خلاص کنین
پاسخ نگار : جالب نوشتی امیر جان.بسیار عالی. دقیقا همینه قصه بی سر و تهی که اگه همه کلاغا هم به خونشون برسن پایانی نداره
مربوط به مطلب:قصه من هم به سر رسید
مطالب پونه مقیمی
پونه مقیمی

ابر برچسب ها

شعرهای معاصر   متن های فوق العاده زیبای ادبی   متن های عارفانه   متن ترانه های قدیمی   پونه مقیمی   غزل معاصر   دلنوشته های زیبا   متن زیبا برای زندگی   googoosh   شعرهای سپید   کتاب هوای تازه   متن ترانه های فارسی   عارفان بزرگ   عشق   جملات زیبا   بهترین شعرهای عاشقانه   اشعار عاشقانه   احمد شاملو   داستان های کوتاه   عاشقانه های زیبا   فرامرز فرحمهر   اشعار سهراب سپهری   علی نیاکوئی لنگرودی   متن خاص و ناب   متن ترانه های داریوش   متن پر معنی جدید   عارفانه های زیبا   متن های خودکاوی   هاوانا بیروت آبادان   شعر   جملات فلسفی و عرفانی   متن های پر محتوا   روانشناسی   روانشناسی رابطه ها   تنهایی   شعر عاشقانه زیبا   عاشقانه ترین شعرها   عارفانه ترین جملات   طالع بینی   خودشناسی   اشعار فروغ فرخزاد   شعر زیبا   اشعار شاهنامه   شعر فوق العاده زیبا   اشعار جدید   متن ترانه های خوانندگان   روانشناسی رنگ ها   زندگی   متن های عاشقانه   غزلیات حافظ